ZILELE FILMULUI GERMAN #ZFG14
o selecție care vă va face să reveniți în fiecare seară
la Cinema Elvire Popesco între 21 și 27 noiembrie
Cea de-a 14-a ediție a Zilelor Filmului German vă așteaptă între 21 și 27 noiembrie la Cinema Elvire Popesco cu o selecție gândită de Andrei Șendrea – curatorul ediției de anul acesta, care să vă facă să reveniți în fiecare seară: “avem o ediție eclectică, dar nu una în care am căutat să satisfac toate gusturile, cât mai degrabă una în care am încercat să mă apropii de un spectator ideal. Un spectator pe care să-l conving (filmul să-l convingă) să revină la ZFG în fiecare seară pentru a primi ceva nou, nu o altă variantă a unei teme favorite. Un spectator pasionat de film, sau măcar destul de curios, pe care filmul să îl agațe doar prin mijloacele cinematografice. Nu printr-o „poveste adevărată” (deși avem și din acestea), nu printr-o temă socială la modă (există și asta), nu prin strălucirea premiilor de la Berlinală (bifat și aici).”
Filmul din deschiderea festivalului, Systemsprenger | Copilul-problemă “lovește ca un uragan, dacă îți place sau nu e secundar. A fost primul film vizionat și primul film inclus în selecție. Spectatorii vor descoperi în el (fără intenție de program) coordonatele pentru multe dintre filmele acestei ediții a ZFG: debutanți și actori neprofesioniști, regizoare și eroine, filme construite mai puțin pe dramaturgie și mai mult pe un personaj/actor extrem de carismatic” spune Andrei Șendrea.
Ziua de vineri este dedicată poveștilor de dragoste cu premise și deznodământ neașteptat.
Un fost pușcăriaș reîntors la Islam își repudiază soția rostind la nervi de trei ori ‘talaq’ (divorț). Acum bărbatul trebuie să navigheze cât mai onest un sistem religios foarte complex, care îl pune să aleagă între dragoste și credință. “Oray e poate filmul care m-a surprins cel mai mult, dar asta și din cauza propriilor mele prejudecăți cinefile. Împins de realitățile sociale (așa cum ar și trebui), cinemaul european cunoaște în ultima vreme o inflație de subiecte din zona minorităților/ refugiaților care eșuează fie în exotism, fie în pilde moralizatoare. Oray se ține departe de ambele extreme, reușind, prin umor și mai ales prin intensitatea și căldura interpretărilor să te facă să rezonezi profund cu o poveste atât de precis localizată geografic, cultural și lingvistic.
Das schönste Paar | Cel mai frumos cuplu, pe de altă parte, este acel film despre care am zis că trebuie să-l avem în selecție doar citindu-i sinopsisul” continuă Andrei Șendrea. Un tânăr cuplu aflat în vacanță în Spania trece printr-un viol. Doi ani mai târziu sunt încă împreună, deși trauma și-o rezolvă separat (ea la psiholog, el la box). În ciuda a tot, au rămas ‘cea mai frumoasă pereche’, până când destinul îl aduce pe soț față-n față cu violatorul.
„Auzim de multe ori că viața bate filmul și de asemenea că viața imită arta. Cele două filme pe care le-am unit sub motto-ul ’stranger than docu-fiction’ pornesc în sens invers: de la ficțiune la viața reală, cu actori care nu sunt actori, puși în situații fictive, dar cu multă libertate de improvizație și fără vreo preocupare reală de a ne convinge the veridicitatea ficțiunii. E cel mai riscant pariu din această selecție: două filme la limita dintre ficțiune, performance și documentar, în care cusăturile narative sunt la vedere.”
Despre Family Romance, LLC s-a spus că e cel mai straniu film al lui Werner Herzog. Inspirat de un trend la modă în Japonia, cel al familiilor de închiriat, Herzog imaginează un scenariu, dar folosește pentru film chiar angajații unui astfel de business.
Frau Stern | Doamna Stern o are în centru pe Ahuva Sommerfeld, o persoană reală care își împrumută 100% carisma, și un important procent din biografie, personajului principal, o nonagenară care se hotărăște să încheie socotelile cu viața, devine o odă dedicată vieții.
Duminică e seara fetelor. Leif in Concert – VOL 2. și Reise nach Jerusalem | Scaunele muzicale gravitează în jurul a câte unui personaj feminin, dar modul în care eroinele își rezolvă micile și marile drame e diametral opus. Una dintre ele lucrează într-un bar, iar o noapte în oraș e de fapt o zi obișnuită de muncă. Pentru cealaltă, un freelancer în șomaj cronic, o noapte în oraș e la coada listei de priorități, iar atunci când totuși se întâmplă, e pentru că și-a închiriat apartamentul unor turiști. Pentru una dintre ele jobul și viața sunt una, clienții barului sunt în același timp prietenii ei. Cealaltă în schimb e aproape gata să-și dea viața pentru un job și se izolează de prieteni.
“Duminică e seara fetelor, dar și a orașului: Berlinul de noapte, cu barul de cartier primitor și fauna lui colorată de excentrici. Dar și Berlinul înghețat și indiferent, gentrificator și anonimizant, gata să te înghită la cel mai mic pas greșit, în care închizi căldura ca să ai bani de chirie și pe care îl traversezi cu bicicleta ca să economisești banii de metrou” explică Andrei Șendrea.
Luni la #ZFG14 avem o mini-retrospectiva Helena Zengel cu doar două filme, dedicată unei actrițe care are doar două filme. Helena Zengel a apărut în clipuri muzicale și seriale TV de la vârsta de 5 ani, dar primul rol important, chiar principal, l-a avut în Die Tochter | Fiica, din 2017. Pentru prima dată de la divorț, familia lui Luca se reunește într-un proiect comun: să-și aranjeze casa de vacanță pentru care au găsit în sfârșit un cumpărător. Ca foarte mulți copii în situația ei, Luca visează la propriul proiect, de a-și vedea părinții din nou împreună. Atunci când acest lucru chiar se întâmplă, fetița își dă seama că statutul ei privilegiat e amenințat și face tot ce-i stă în putință pentru a distruge nou-găsita fericire conjugală. Cel de-al doilea film de luni este filmul de deschidere #ZFG14, Systemsprenger.
Marți este seara documentarului german, însă cele două filme din secțiune au foarte puțin de-a face cu Germania: “Uli Gaulke, documentarist cunoscut pentru înclinația spre spații (ex)comuniste (subiectele l-au purtat din Shanghai până în Havana, via Moscova), ajunge de data asta într-un azil pentru pensionarii din industria americană de film. Sunset Over Mulholland Drive | Amurgul peste Mulholland Drive e poate cel mai „feel good movie” din această ediție a ZFG, un omagiu luminos adus nu neapărat Hollywood-ului, cât unei viziuni romantice universale despre cinema ca fabrică de vise.” (Andrei Șendrea)
Maryam Zaree face un tur de forță în debutul ei regizoral: un demers extrem de sincer și personal, de confruntare a moștenirii sale iraniene (la pachet cu trauma aferentă). „Știu că sunt actriță și că mă pricep destul de bine să spun poveștile altora. Dar am ajuns în acel moment al vieții în care nu vreau să mă mai ascund în spatele acestor povești. Vreau să aflu care e povestea mea.” Cu Born in Evin | Născută în Evin, Maryam Zaree, documentarist și subiect documentat în același timp, demonstrează că se pricepe foarte bine să-și spună și propria poveste. Fiica unor prizonieri politici, Zaree s-a născut în cea mai infamă închisoare din Iran și nu și-a cunoscut tatăl până la vârsta de 10 ani.
Ediția de anul acesta a festivalului se încheie cu două filme foarte diferite despre rituri de trecere: o dramă despre adolescență cu rezonanță universală și o foarte particulară ‘cădere din paradis’ pentru un băiat de 9 ani.
“Ca orice poveste cu adolescenți, Schwimmen | Când înoți se bazează pe câțiva tropi pe cât de familiari, pe atât de inevitabili. Avem două fete din familii disfuncționale, una divă, cealaltă loser, care devin cele mai bune prietene. Spre deosebire de adolescentele din Schwimmen, Hans Peter nu are probleme de familie. Dimpotrivă, a fost înconjurat de când se știe de o familie numeroasă, zgomotoasă și foarte iubitoare. Atunci când tragedia lovește în sânul familiei, Hans Peter trebuie să învețe nu doar să râdă din nou, dar și să îi facă pe ceilalți să râdă. Der Junge muss an die frische Luft | Băiatul trebuie să iasă la aer are la bază un entwicklungsroman (adică un bildungsroman autobiografic), iar Hans Peter este, de fapt, Hape Kerkeling, unul dintre cei mai apreciați comici germani. Cei familiari deja cu stilul lui Kerkeling, care se bazează foarte mult pe travestiuri, vor avea ocazia să descopere primele variante ale celebrelor sale personaje. Cei nefamiliari vor putea să-l vadă la lucru pe carismaticul Julius Weckauf, probabil viitorul mare comic al Germaniei.” Încheie Andrei Șendrea.
Întregul program al #ZFG14 este disponibil pe: https://eventbook.ro/program/zilele-filmului-german de unde puteți deja achiziționa bilete.
Cea de-a 14-a ediție a ZILELOR FILMULUI GERMAN este organizată de Goethe-Institut și se va desfășura la Cinema Elvire Popesco din București între 21 și 27 noiembrie.
Goethe-Institut este o instituţie culturală care promovează cultura Republicii Federale Germania pe plan mondial. Prin informaţii despre viaţa culturală, socială şi politică prezintă un tablou vast al realităţii germane. ZILELE FILMULUI GERMAN este unul dintre programele culturale cu tradiție pe care le desfășoară în România.
Parteneri media: Radio Guerrilla, Cinemagia, Agerpress, Zile și Nopți, Cinemap, Ziarul Metropolis, The Institute, Librăriile Cărturești, AARC – All About Romanian Cinema, MovieNews, CineGhid, CineFan, Munteanu, Radio România Cultural, Film Menu, LiterNet.
Mulțumiri: Becks, Brot Manufactur, Bad Unicorn.
sursa: comunicate de presa